* LÄSLÄXA - vår gemensamma läsutmaning " Hela Flygeln läser ". Målet är att vi tillsammans i 3b, 3c och 3 E ska läsa minst 15 000 sidor fram till jullovet. Ifall vi når upp till det målet ska vi ha en gemensam bokfest.
Alla har fått hem ett läsprotokoll. Där skriver man upp antal sidor som man läser. Låt barnen räkna ihop sina sidor som de får ihop ( t ex i varje rad eller när oktober månad är slut ) sedan räknar vi lärare ihop summan av alla elevers antal lästa sidor. På torsdagar tar alla med sig sina läsprotokoll och boken man läser och då jobbar vi vidare med läsläxan i skolan. ( Mer information om detta skickades också hem tillsammans med läsprotokollet, och på baksidan finns också några tips som man kan tänka på vid läsningen. )
* HEMLIGA LÄXAN / SKRIVLÄXA - till torsdagar
**********************************************************************************
LÄXOR VECKA 21 :
* FINSKRIVNINGSLÄXA
* LÄSLÄXA - kap 25 Diamantjakten ( sista kapitlet i boken )
* LÄXBOKEN - sid 46 - 47
****************************************************************************
LÄXA VECKA 20 :
* FINSKRIVNINGSLÄXA
* LÄSLÄXA - kap 24 Diamantjakten
* LÄXBOKEN - sid 44 - 45
* Valfri matteläxa - SPELA UTMANINGEN ( med kortlek )
• Be en förälder/syskon/vän att spela med dig.
• Ta fram en kortlek.
• Plocka ur alla klädda kort (knekt, dam, kung och joker)
• Vill du ha lite lättare, ta även bort 6,7,8,9 och 10. Du kan lägga
till dem när de lägre talen är automatiserade (de ska sitta somrinnande vatten innan ni lägger på ett högre tal).
* Dela upp korten, ni ska ha hälften var.
• Håll din korthög med baksidan upp. Räkna 1-2-3 och lägg upp
varsitt kort.
• Addition:Addera dem.
• Subtraktion: Ta det största talet subtraherat med det minsta talet
• Den som säger summan snabbast vinner sticket. Använd inte
fingrarna när du räknar!
Förälder:
* Räkna först till t ex 3 ( eller 5 ) innan du säger svaret, så att din son / dotter får en chans ...
• Uppmana eleven att räkna i huvudet. Vi vill jobba bort
användandet av fingrarna. I början kan det ta lite längre tid
men förhoppningsvis märker ni en tempoökning så småningom.
• Om du märker att ditt barn kan det väldigt flytande kan ni ta in
de klädda korten och använda dem som 20, 50, 100, 100 osv.
Sätt en liten lapp på kortet så ni minns värdet. Låt barnet vara
med och bestämma svårigheten så det blir en utmaning. De
kommer att kunna se sitt tempo öka.
Var inte för snabba med att ge svårare talområde. Först ska
talområdet 1-5 sitta, sedan 1-10, 1-20 osv. Gå inte på nästa för
snabbt! Jobba hellre en gång för mycket med ett lägre
talområde. Det ska verkligen vara automatiserat!
*********************************************************************************
LÄXA VECKA 18 :
* FINSKRIVNINGSLÄXA - Nu satsar vi på att träna lite extra på handstilen och på att skriva bokstäverna från rätt håll, dvs uppifrån och ner. Vi tränar i skolan och nu tränar vi också lite extra på detta hemma också. Läs instruktionerna på pappret noga och skriv sedan ditt allra superfinaste. Titta så att alla bokstäver går "upp i taket" eller "ner källaren" som de ska.
* LÄSLÄXA - Läs en egen valfri bok , minst 10 min 3 ggr
LÄXA VECKA 19 :
* FINSKRIVNINGSLÄXA
* LÄSLÄXA - Diamantjakten kap 23
* LÄXBOKEN - sid 42 - 43
Lycka till !
*********************************************************************************
LÄXOR VECKA 17 : OBS ! Kommer hem på måndag ...
* FINSKRIVNINGSLÄXA - Nu satsar vi på att träna lite extra på handstilen och på att skriva bokstäverna från rätt håll, dvs uppifrån och ner. Vi tränar i skolan och nu tränar vi också lite extra på detta hemma också. Läs instruktionerna på pappret noga och skriv sedan ditt allra superfinaste. Titta så att alla bokstäver går "upp i taket" eller "ner källaren" som de ska.
* LÄSLÄXA - Diamantjakten , kap 22 ( Eller Huset på Alvägen för er som har den boken från Lena )
* LÄXBOKEN - sid 40 - 41
Lycka till !
********************************************************************************
LÄXOR VECKA 15 : OBS ! Kommer hem på måndag
* FINSKRIVNINGSLÄXA - Nu satsar vi på att träna lite extra på handstilen och på att skriva bokstäverna från rätt håll, dvs uppifrån och ner. Vi tränar i skolan och nu tränar vi också lite extra på detta hemma också. Läs instruktionerna på pappret noga och skriv sedan ditt allra superfinaste. Titta så att alla bokstäver går "upp i taket" eller "ner källaren" som de ska.
* LÄSLÄXA - Diamantjakten , kap 21 ( Eller Huset på Alvägen för er som har den boken från Lena )
* LÄXBOKEN - sid 38 - 39
Lycka till !
*********************************************************************************
LÄXOR VECKA 15 :
* FINSKRIVNINGSLÄXA - Nu satsar vi på att träna lite extra på handstilen och på att skriva bokstäverna från rätt håll, dvs uppifrån och ner. Vi tränar i skolan och nu tränar vi också lite extra på detta hemma också. Läs instruktionerna på pappret noga och skriv sedan ditt allra superfinaste. Titta så att alla bokstäver går "upp i taket" eller "ner källaren" som de ska.
* LÄSLÄXA - Diamantjakten , kap 20 ( Eller Huset på Alvägen för er som har den boken från Lena )
* LÄXBOKEN - sid 36 - 37
***********************************************************************************
LÄXA VECKA 12 : *** LÄXA TILL TORSDAG DENNA VECKA ***
* FINSKRIVNINGSLÄXA - Nu satsar vi på att träna lite extra på handstilen och på att skriva bokstäverna från rätt håll, dvs uppifrån och ner. Vi tränar i skolan och nu tränar vi också lite extra på detta hemma också. Läs instruktionerna på pappret noga och skriv sedan ditt allra superfinaste. Titta så att alla bokstäver går "upp i taket" eller "ner källaren" som de ska.
* LÄSLÄXA - Den här veckan hoppar vi också över den vanliga läsläxan och läser andra böcker hemma. Läs ca 10 - 15 minuter varje dag. Läs gärna högt för någon hemma någon gång.
Efter påskovet sätter vi igång med den vanliga läsläxan igen.
**********************************************************************************
LÄXOR VECKA 10 :
* HÄJ-läxa / vänliga veckan uppdrag :
Barnen har fått med sig ett papper hem med olika uppdrag att göra hemma under veckan.
De som vill får gärna maila mig och skriva och berätta om uppdragen de har gjort under veckan på carina.winstedt@uppsala.se
* LÄSLÄXA - Den här veckan har vi vår vanliga läsläxa. Den här veckans kapitel är kap 19 " Feber till frukost "
*********************************************************************************
LÄXA VECKA 7 :
* LÄSLÄXA - Kap 18 i Diamantjakten
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* LÄXBOKEN - sid 34 - 35
Kom ihåg !
* Skriv så mycket och utförligt som du kan.
* Skriv ditt allra finaste.
* Kolla igenom det som du har skrivit och se till så att du har mellanrum mellan orden, har skrivit hela meningar och har skrivit stor bokstav och punkt.
**********************************************************************************
LÄXA VECKA 5 :
* LÄSLÄXA - Kap 17 i Diamantjakten
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* LÄXBOKEN - sid 32 - 33
Kom ihåg !
* Skriv så mycket och utförligt som du kan.
* Skriv ditt allra finaste.
* Kolla igenom det som du har skrivit och se till så att du har mellanrum mellan orden, har skrivit hela meningar och har skrivit stor bokstav och punkt.
********************************************************************************
LÄXA VECKA 5 :
* LÄSLÄXA - Kap 16 " Allt försvinner " sid 91-95 i Diamantjakten
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* LÄXBOKEN - sid 30 - 31
Kom ihåg !
* Skriv så mycket och utförligt som du kan.
* Skriv ditt allra finaste.
* Kolla igenom det som du har skrivit och se till så att du har mellanrum mellan orden, har skrivit hela meningar och har skrivit stor bokstav och punkt.
*****************************************************************************'
LÄXA VECKA 4 :
* LÄSLÄXA - Kap 15 i Diamantjakten
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* LÄXBOKEN - sid 28 - 29
(? , har inte boken hemma när jag VABar, men nästa uppslag i boken i alla fall, bl a ett korsord om rymden ) Hinner ni läsa det här innan imorgon, så kan ni säga till era barn att ta hem läxboken som står framme vid tavlan, annars skickar jag hem den på måndag ! )
*****************************************************************************************************
Ingen läsläxa i läseboken eller läxa i läxboken under des sista veckorna, men jag vill att barnen läser ur andra böcker / tidningar regelbundet under de sista skolveckorna och under jullovet , och att ni läser högt för dem.
Gå gärna till biblioteket och låna böcker, de som vill kan också ta hem en bok / några böcker från skolbiblioteket ifall de vill det.
Ifall man vill träna matte eller något annat på datorn kan man testa några av de här länkarna :
http://www.elevspel.se/
http://ovningar.nok.se/default.cshtml?pid=25 ( Övningar i svenska kopplade till Diamantjakten )
http://www.lattattlara.se/page47.html
******************************************************************************
* LÄXBOKEN - sid 26 - 27
Kom ihåg !
* Skriv så mycket och utförligt som du kan.
* Skriv ditt allra finaste.
* Kolla igenom det som du har skrivit och se till så att du har mellanrum mellan orden, har skrivit hela meningar och har skrivit stor bokstav och punkt.
* Frågetecken efter frågor
**** TA MED LÄXBOKEN SAMMA DAG SOM DU TAR MED LÄSLÄXAN ELLER SENAST FREDAG ! *** * LÄSLÄXA - Kap 13 " Kändisklassen" i Diamantjakten
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* ONSDAG för RÖD grupp
* TORSDAG för BLÅ grupp
*********************************************************************************
* LÄXBOKEN - sid 24-25
Kom ihåg !
* Skriv så mycket och utförligt som du kan.
* Skriv ditt allra finaste.
* Kolla igenom det som du har skrivit och se till så att du har mellanrum mellan orden, har skrivit hela meningar och har skrivit stor bokstav och punkt.
* Frågetecken efter frågor
**** TA MED LÄXBOKEN SAMMA DAG SOM DU TAR MED LÄSLÄXAN ELLER SENAST FREDAG ! ***
* LÄSLÄXA - Kap 12 " Bakom spegeln" i Diamantjakten
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* ONSDAG för RÖD grupp
* TORSDAG för BLÅ grupp
******************************************************************************
* LÄXBOKEN - sid 22- 23 Kom ihåg !
* Skriv så mycket och utförligt som du kan.
* Skriv ditt allra finaste.
* Kolla igenom det som du har skrivit och se till så att du har mellanrum mellan orden, har skrivit hela meningar och har skrivit stor bokstav och punkt.
* Frågetecken efter frågor
**** TA MED LÄXBOKEN SAMMA DAG SOM DU TAR MED LÄSLÄXAN ELLER SENAST FREDAG ! ***
* LÄSLÄXA - Kap 11 " Inga elever i lärarrummet " Diamantjakten
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* ONSDAG för RÖD grupp
* TORSDAG för BLÅ grupp
****************************************************************************
* LÄSLÄXA - Kap 10 " Astas fantastiska idé " Diamantjakten
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* ONSDAG för RÖD grupp
* TORSDAG för BLÅ grupp
* LÄXBOKEN - sid 20 - 21 Tänk på att skriva ditt allra finaste i läxboken..
Den här veckan handlar matteuppgiften om olika klockor. Passa gärna på att prata om tid och om hur mycket klockan är tillsammans under veckan. Träna lite extra på klockan och tidsuppfattning i naturliga sammanhang.
***********************************************************************************************
* LÄSLÄXA - Kap 9 " Glitteränglar " Diamantjakten
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* ONSDAG för RÖD grupp
* TORSDAG för BLÅ grupp
* LÄXBOKEN - sid 18 och 19 - - Tänk på att skriva ditt allra finaste i läxboken..
***********************************************************************************************************
* LÄSLÄXA - Kap 8 Diamantjakten
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* ONSDAG för RÖD grupp
* TORSDAG för BLÅ grupp
* LÄXBOKEN - sid 16 och 17
*********************************************************************************************************
* LÄSLÄXA - Kap 6 Diamantjakten
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* ONSDAG för RÖD grupp
* TORSDAG för BLÅ grupp
* LÄXBOKEN - sid 12 och 13
*********************************************************************************************************
* LÄSLÄXA - Kap 5 Diamantjakten " Astas dagbok"
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* ONSDAG för RÖD grupp
* TORSDAG för BLÅ grupp
* LÄXBOKEN - sid 10 och 11
Tips för sid 11 - Använd en linjal och rita ut kvadraterna så blir det lättare att räkna dem
Tips för sid 10 - Kommer ni ihåg att vi skrev olika dikter som såg ut såhär
En Färg Röd
Ett ord Höstlöv
Två ord Löven faller
Tre ord Regn, rusk dimma
Fyra ord Höstmys med tända ljus
En känsla Härligt !
Använd det sättet ifall du vill, eller så skriver du bara en dikt fritt.
Kommer du absolut inte på någon dikt, så titta på bilen och skriv minst 5 meningar som passar till bilden.
Kok ihåg att skriva fint och med mellanrum mellan orden.
Lycka till !
**********************************************************************************************************
* LÄSLÄXA - Kap 4 Diamantjakten " Ett hemskt besked "
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
Den här veckan vill jag också att ni ber era barn återberätta vad som hände i det här kapitlet.
Påminn gärna om läsförståelsestrategin "cowboyen" som fångar in texten och sedan återberättar den i rätt ordning.
* ONSDAG för RÖD grupp * TORSDAG för BLÅ grupp
* MIN LÄXBOK - Läxa 3 , sid 8 - 9
Lycka till !
*******************************************************************************************************
LÄXA VECKA 38 :
* LÄSLÄXA - Kap 3 Diamantjakten " Ett överraskande besök "
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
Barnen som läser Alvägen vill läsa den högt för mig och sina läskompisar, så ta med den till läxdagen.
* ONSDAG för RÖD grupp
* TORSDAG för BLÅ grupp
* MIN LÄXBOK - sid 6 och 7
Lycka till !
**********************************************************************************************************
LÄXA VECKA 36 :
* LÄSLÄXA - den här veckan nöjer vi oss med läsläxan.
- Några har fått en läsläxa från vår speciallärare, Lena, och då fokuserar man på den. Ni föräldrar får gärna läsa Diamantjakten högt för era barn, och jag vet att några av barnen som har fått Alvägen vill läsa Diamantjakten också , och då är det självklart helt OK.
För de elever som bara har fått med sig Diamantjakten hem så är läsläxan till :
* ONSDAG för RÖD grupp
* TORSDAG för BLÅ grupp
Vill man träna upp sin mattehastighet kan man gå in på länken för läxan på vecka 23.
Lycka till !
********************************************************************************************************
LÄXA VECKA 23 :
* Träna på sången på den här länken så kan vi sjunga den tillsammans på avslutningsdagen :
http://www.nok.se/Laromedel/-Laromedelswebb-/-B1-/-Lararwebb-/ABC-klubben/-Flikar-1/Ak1/Musik/ Skickar hem texten till alla på måndag.
* MATTE - Den är veckan lånar jag en sida från en annan skola och skickar jag med en länk till en sida där man kan träna sig på att bli bättre och snabbare på huvudräkning - träna additon och subtraktion, och välj den nivå som du inte är riktigt säker på och träna på den. Den här sidan kan du också gå in på under sommarlovet ifall du har tid över och inte har något annat för dig - det är jättebra för att hålla igång huvudräkningen även under sommaren.
http://www.vaksalaskolan.uppsala.se/elever/skolamnen/matematik/trana-huvudrakning/
* LÄSLÄXA - Läs valfri bok hemma för att hålla igång läsningen.
Lycka till !
****************************************************************************************************
LÄXA VECKA 22 :
* LÄSLÄXA : Nu har vi läst det sista kapitlet i Den magiska kulan, och den här veckan har vi bara Olles bokstavssång ( sid 112 ) kvar. Läs den. Ifall du vill kan du träna på sången på den här länken :
http://www.nok.se/Laromedel/-Laromedelswebb-/-B1-/-Lararwebb-/ABC-klubben/-Flikar-1/Ak1/Musik/
Gör sid 28 i läxboken.
* MATTELÄXA - Träna på huvudräkning, antingen med hjälp av kortlek ( se läxbeskrivning vecka 20 och 21 ) eller på den här mattesidan : http://www.elevspel.se/amnen/matematik/addition.html
Lycka till !
*********************************************************************************************************
LÄXA VECKA 20 och 21 :
* LÄSLÄXA vecka 20 - Pappret lästräning med tärning. ( Läsa och skriva meningar ) Papper med hem.
* LÄSLÄXA VECKA 21 - Den magiska kulan sid 108 - 111
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 27
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag v 21
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag v 21
* MATTELÄXA VECKA 20 OCH 21 : SPELA UTMANINGEN ( med kortlek )
• Be en förälder/syskon/vän att spela med dig.
• Ta fram en kortlek.
• Plocka ur alla klädda kort (knekt, dam, kung och joker)
• Vill du ha lite lättare, ta även bort 6,7,8,9 och 10. Du kan lägga
till dem när de lägre talen är automatiserade (de ska sitta som
rinnande vatten innan ni lägger på ett högre tal).
* Dela upp korten, ni ska ha hälften var.
• Håll din korthög med baksidan upp. Räkna 1-2-3 och lägg upp
varsitt kort.
• Addition:Addera dem.
• Subtraktion: Ta det största talet subtraherat med det minsta talet
• Den som säger summan snabbast vinner sticket. Använd inte
fingrarna när du räknar!
Förälder:
* Räkna först till t ex 3 ( eller 5 ) innan du säger svaret, så att din son / dotter får en chans ...
• Uppmana eleven att räkna i huvudet. Vi vill jobba bort
användandet av fingrarna. I början kan det ta lite längre tid
men förhoppningsvis märker ni en tempoökning så småningom.
• Om du märker att ditt barn kan det väldigt flytande kan ni ta in
de klädda korten och använda dem som 20, 50, 100, 100 osv.
Sätt en liten lapp på kortet så ni minns värdet. Låt barnet vara
med och bestämma svårigheten så det blir en utmaning. De
kommer att kunna se sitt tempo öka.
• Var inte för snabba med att ge svårare talområde. Först ska
talområdet 1-5 sitta, sedan 1-10, 1-20 osv. Gå inte på nästa för
snabbt! Jobba hellre en gång för mycket med ett lägre
talområde. Det ska verkligen vara automatiserat!
Spela ca 10-15 min 3 ggr/vecka (gärna oftare om ni har
möjlighet)
**********************************************************************************************************
LÄXA VECKA 19 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 104 - 107 " i boken "Den magiska kulan"-
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 25
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
Lycka till !
*****************************************************************************************************
LÄXA VECKA 18 :
* MATTELÄXA - Mattepapper med hem. Läxan gäller både vecka 17 och 18, dvs pappret från förra veckan.
Träna ordentligt på talkombinationerna + och - upp till 10, så att du kan dem utantill ( dvs snabbt och utan att behöva räkna efter )
* LÄSLÄXA - Ingen läsläxa i Magiska kulan denna vecka, men glöm inte att läsa i någon annan bok under veckan. Och be någon vuxen att läsa högt för dig.
*******************************************************************************************************
* MATTELÄXA - Mattepapper med hem. Läxan gäller både vecka 17 och 18.
Träna ordentligt på talkombinationerna + och - upp till 10, så att du kan dem utantill ( dvs snabbt och utan att behöva räkna efter )
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 99 -103 " i boken "Den magiska kulan"-
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 24
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
Lycka till !
****************************************************************************************************
LÄXOR VECKA 16 :
* MATTELÄXA - Den här veckan testar vi att göra läxan på en ny mattesida.
Här loggar du in : http://nomp.se/
Ditt användarnamn är ditt namn + din klass, t ex Cina 1e
Ditt lösenord är 12345
Vi har ju jobbat med mattekluringar / matteproblem / textuppgifter i skolan. Den här läxan handlar om mattekluringar. Be någon där hemma om hjälp med läsningen ifall du behöver det. Svaret får du klura ut själv ...
Har du inte möjlighet att göra läxan hemma via datorn , så säg till så fixar vi det på skol / fritidstid.
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 95 - 98 " i boken "Den magiska kulan"-
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 23
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
Lycka till !
********************************************************************************************************
LÄXOR VECKA 15 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 90 - 94 " i boken "Den magiska kulan"-
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 23
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
*MATTELÄXA - Mattepapper ( skickas med hem fredag ) . Träna ordentligt på " dubblorna", dvs träna så att du verkligen kan alla talkombinationerna utantill och utan att behöva räkna efter.
Du får gärna logga in på någon av mattesidorna och träna där ifall du vill. Kommer du ihåg ditt lösenord till www.10monkeys.com/se så kan du testa att spela det. Det ska vara öppet för spel alla vardagar mellan 8.00 - 14.00.
Lycka till !
******************************************************************************
LÄXOR VECKA 13
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 86 - " i boken "Den magiska kulan"-
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 22
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Den här veckan ska du träna på olika matteuppgifter på datorn. Har du inte möjlighet att träna på datorn hemma, så säg till på fritidstid så kan vi försöka fixa det där.
Såhär gör du : Logga in på www.matteportal.se/elever
Där skriver du in ditt användarnamn - det är ditt namn och klass, t ex Léon 1e eller Oliver W 1e
Sedan skriver du in lösenordet. Ditt lösenord är samma som på mattetävlingen, dvs 12345
När du kommer in på din sida står det en flik som heter läxa - klicka på den och där hittar du läxan som du ska göra under veckan.
Du får gärna testa att göra fler övningar. Testa och klicka dig fram.
Lycka till !
********************************************************************************
******************************************************************************
LÄXOR VECKA 12
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 82 - 85 " i boken "Den magiska kulan"-
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 21
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Spela Stjärnspelet tillsammans med någon under veckan. Slå två tärningar, addera ihop summan och färglägg summan ifall du har den på din spelplan.
Frivillig läxa : gå in på någon av dessa länkar och träna matte
www.lukimat.fi/lasning/material/spel-ett-1
www.kunskapsstjarnan.se/
www.elevspel.se/amnen/matematik
*********************************************************************************
LÄXOR VECKA 11
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 77 - 81 "Prinsen och sanningens spegel" i boken "Den magiska kulan"-
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 20
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
*MATTELÄXA : Lös uppgifterna i Minecraft matematik. Visa dina uträkningar med mattespråket. T ex 3 + 7 + 2 = 12
Lycka till !
************************************************************************************
LÄXOR VECKA 10
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 73 - 76 "Häxan i det hemska huset" i boken "Den magiska kulan"-
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 19
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
*MATTELÄXA :
Spela hundspelet tillsamammans med en kompis eller någon där hemma.
Be någon vuxen läsa och förklara spelreglerna på baksidan av pappret.
Lycka till !
***********************************************************************************
Läxor vecka 9
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 65 - 68 "Det blå tåget" i boken "Den magiska kulan"-
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 17
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Mattepapper. Vi fortsätter att träna på + och - upp till 10 så att vi kan räkna ut alla kombinationer "direkt i huvudet", dvs utan att räkna på fingrarna.
Lycka till !
*******************************************************************************
* ENGELSKALÄXA - valfri !!!
På fredag ska vi i klassen uppträda med två engelskasånger under vår " Flygelfredag". Under veckan får du gärna träna dig på sångerna hemma. Du hitter dem här ifall du klickar på länkarna :
Sången I can ... https://www.youtube.com/watch?v=7MKmbyfhkkE
Skeleton dance https://www.youtube.com/watch?v=e54m6XOpRgU
* MATTELÄXA - Spela 10 kompisspelet tillsammans med en kompis eller någon därhemma. Du behöver inte visa mig lappen sen .
Lycka till !
*********************************************************************************
Läxor vecka 6
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 61 - 64 "Hur kunde du ?" i boken "Den magiska kulan"-
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 16
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Nu ska vi träna på att bli riktigt säkra på mattetabellerna upp till 10. Papper med hem med talen som vi ska träna på att kunna ( utan att räkna på fingrarna ) den här veckan.
Lycka till !
*********************************************************************************
LÄXOR VECKA 4 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 56 - 60 " Skräckens näste " i boken "Den magiska kulan"- Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 15
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Nu ska vi träna på att bli riktigt säkra på mattetabellerna upp till 10. Papper med hem med talen som vi ska träna på att kunna ( utan att räkna på fingrarna ) den här veckan.
Lycka till !
***********************************************************************************
LÄXOR VECKA 3 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 48-51 " Valles verkstad" i boken "Den magiska kulan"- Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
- Den här terminen vill jag också att barnen återberättar veckans kapitel för er - Vad handlade veckans kapitel om ? Hur började det ? Vad hände sedan ? Hur slutade det ?
- GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 13
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Den här veckan ska du få träna dig på att kunna talkamraterna utantill. Därför passar det bra att spela Hitta summan tillsammans med någon där hemma.
Lycka till !
*****************************************************************************
Vecka 51 är läxfri.
**************************************************************************
LÄXOR VECKA 50 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 44 -47 " Retstickan och skattkartan " i boken "Den magiska kulan" ( skickas hem torsdag / fredag )
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 12
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - MATTEPAPPER ( skickas hem fredag ).
Lycka till !
*********************************************************************************
LÄXOR VECKA 49 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 40 - 43 ABC - klubben i boken "Den magiska kulan"
( skickas hem torsdag / fredag )
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 11
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - MATTEPAPPER ( skickas hem fredag ). Till läxan hör en "öppen uppgift" där barnen själva får välja antal (pinnar) i sin uppgift.
Lycka till 1
***************************************************************************
LÄXOR VECKA 48 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 36 - 39 ABC - klubben i boken "Den magiska kulan"
( skickas hem torsdag / fredag )
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 10
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Spela spelet Hitta summan tillsammans med någon under veckan. Instruktioner står på spelet ( Spel med två spelplaner skickas hem fredag )
Lycka till !
*****************************************************************************
LÄXOR VECKA 47 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 32 - 35 i boken "Den magiska kulan" ( skickas hem torsdag / fredag )
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 9
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Två nya mattekluringar i den gröna matteläxboken.
Lycka till !
****************************************************************************
LÄXOR VECKA 46 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 28 - 31 i boken "Den magiska kulan" ( skickas hem torsdag / fredag )
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 8
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
*MATTELÄXA - Papper med hem "Räknespindel". Se instruktioner på pappret. Lägg med pasta / andra saker ifall det behövs. Vill man ha lite utmaningar kan ju talen blir hur stora / svåra som helst - men man får bara använda addition och subtraktion.
Lycka till !
************************************************************************
LÄXOR VECKA 45 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 24 - 27 i boken "Den magiska kulan" ( skickas hem torsdag / fredag )
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 7
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Spela stjärnspelet med någon där hemma. ( Skickas hem fredag ) Vill ni spela spelet flera gånger kan ni göra egna spelplaner med talen 2 - 12 på.
Lycka till !
************************************************************************
LÄXOR VECKA 43 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid 20-23 i boken "Den magiska kulan" ( skickas hem torsdag / fredag )
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 6
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Denna vecka finns det två nya mattekluringar att lösa i den gröna läxboken.
Glöm inte att visa HUR du löser kluringen.
Lycka till !
******************************************************************************
LÄXOR VECKA 42 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid. 16 - 19 i boken "Den magiska kulan" ( skickas hem torsdag / fredag )
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
GÖR UPPGIFERNA I LÄXBOKEN "Den magiska kulan" - sid 5
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Mattepapper med hem fredag. Träna på 5 kompisarna. Målet är att alla ska kunna alla kombinationer utan att behöva tänka efter. Träna gärna dessa flera gånger under veckan, tex vid middagsbordet.
5-kompisarna :
0 + 5 = 5 5 + 0 = 5
1+ 4 = 5 4 + 1 = 5
2 + 3 = 5 3 +2 = 5
3 + 2 = 5 4 + 1 = 5
4 + 1 = 5 1 + 4 = 5
TIPS ! Använd 2 tärningar. Slå dessa och addera ihop dessa.
********************************************************************************
LÄXOR VECKA 41 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid. 12 - 15 i boken "Den magiska kulan" ( skickas hem torsdag / fredag )
Läs läxan högt 3 gånger under veckan.
Inga uppgifter att skriva den här veckan.
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Mattekluring / matteproblem att lösa hemma. Skickas med hem i en läxbok. Läxan är till på fredag.
Med boken kommer också en "handledning" till er föräldrar - samma som du också hittar här :
MATTEKLURINGAR
I den här läxan kommer barnen att få
träna på att lösa mattekluringar / matteproblem.
1. Låt barnet först försöka att läsa
uppgiften själv.
2. Läs gärna upp uppgiften högt för
barnet
3. Be barnet upprepa vad mattekluringen
gick ut på – vad är det som de ska räkna ut / klura ut ?
4. Hjälp gärna till att hitta ledtrådar
tillsammans i texten.
5. Uppmuntra barnet att lösa uppgiften
på olika sätt, t ex
* genom att använda konkret material ( t ex pasta eller andra små saker )
* rita och gissa sig fram * skriva med
mattespråket ( addition / subtraktion )
6. Skriv / rita svaret.
LÄXOR VECKA 40 :
* LÄSLÄXA - Läsläxa sid. 8-11 i boken "Den magiska kulan" + uppgifter ( skickas hem torsdag / fredag )
Röd grupp - ta med läxan och boken på torsdag
Blå grupp - ta med läxan och boken på fredag
* MATTELÄXA - Papper med addition och "hemliga tal" ( skickas hem fredag )
Lycka till !
*******************************************************************************
LÄXOR VECKA 39 :
* MATTE - Mattepapper med träning av addition och subtraktion. Låt barnen lägga talen med konkret material ( t ex pasta eller andra småsaker ) .
* SVENSKA - Papper med hem. Uppgiften handlar om långa och korta ord. För de som vill finns det också en utmaning - att skriva 3 meningar med hjälp av orden i läxan.
Lycka till !
*******************************************************************************
LÄXOR VECKA 38 :
Pga av vikarie delar jag ut läxan på måndag.
* SVENSKALÄXA - Rimroboten = rim och läsläxa . Vi har jobbat med den här uppgiften i skolan, så uppgiften är inte ny för barnen. Men det var en kul uppgift, och på b la Isabelles begäran så blev det också veckans läxa.
Några av barnen behöver lite hjälp att läsa några av orden av er där hemma, men låt dem försöka läsa och lyssna på orden själva så mycket som möjligt.
Jag färgade också ordet som skulle rimma med rätt färg i "tabellen" och skrev också och ordet och strök under slutet på ordet så att det var lättare att hitta ord som slutade på samma sätt - t ex bock
Ta en färg / ett rim i taget och be barnen läsa upp alla ord som rimmade på varandra när ett rim är klart.
MATTELÄXA - Mattepapper som kommer hem.
Lycka till !
*********************************************************************************
* MATTELÄXA - Veckans läxa kommer hem i mappen på fredag. Det är ett papper där man bl a ska träna på att skriva siffran 2.Liksom bokstaven S är siffran 2 lite krånglig, och ibland vill den hamna åt fel håll ... Samma sak gäller för läxan som i "snyggboken", de ska vara ens allra finaste tvåor.
Be barnen också att dela upp alla " tvåkompisar " , precis som vi har tränat i skolan med tvåkompisarna som ska sova över hos Skatan , dvs 0+2 , 2+0, 1+1 ( välj själva hemma ifall barnen bara får visa detta praktiskt, t ex med pasta, pennor eller andra saker - eller ifall de vill skriva ner dessa på baksidan på läxpappret )
Låt barnen också komma på saker som ni har 2 av hemma - skriv ner sakerna på baksidan av pappret.
Lycka till !
******************************************************************************
Många av barnen har frågat efter läxa - så den här veckan börjar vi med första läxan. Den här veckan är det :
* FINGERMATTE - Barnen får med sig ett papper med fingermatte hem .
Vi har spelat spelet fingermatte i skolan. Reglerna står på pappret, men be barnen förklara hur man gör.
Läxan är att spela spelet med någon hemma ( mamma, pappa, kompis, syskon, farmor - ja, eller någon annan ) någon gång under veckan.
Den här veckan behöver jag inte få tillbaka läxan - det räcker med att ni spelar spelet tillsammans hemma.
Lycka till !
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar