torsdag 25 september 2014

Veckobrev vecka 39


Den här veckan fick vi äntligen träffa vår nya klasskompis, Amira. Vi välkomnar henne och hennes föräldrar till klassen !

Samtidigt så kommer vi att få säga ett tillfälligt hejdå till Eskil om några veckor. Eskil med familj kommer tillfälligt att flytta till England vid höstlovet, men vi välkomnar honom tillbaka igen i tvåan.

Hösten har verkligen kommit nu med regn, kyla och blåst – brr !

Ta gärna en titt i barnens lådor för extrakläder så att det finns ombyte och ev. extra vantar och annat lämpligt för årstiden.

Vi har börjat med vårt nya tema. Den här gången handlar det om hösten och vi har pratat om varför det blir höst samt samlat olika hösttecken. 

Det passade ju riktigt bra då vi hade vår Flygeldag i onsdags och då det verkligen var höstväder ute. Vi hade en härlig dag tillsammans ute i skogen i Röbo. Barnen blev indelade i ”Planetgrupper” med en/två ansvariga vuxna och barn blandade från alla fyra klasser. Vi slog läger och där samlades man för att fika och äta lunch tillsammans. Den övriga tiden fick man leka fritt och ibland ordnade vi gemensamma lekar. Det blev en riktigt lyckad utflykt och väldigt roligt att vara tillsammans med hela Flygeln, både barn och vuxna.

På matten har vi börjat jobba med addition och jag har introducerat "hemliga tal" ( ekvationer / öppna utsagor ), t ex   * + 2 = 3. Hur mycket är * ? Vad ska det stå istället för *`? Det tyckte barnen var jättekul, och de lyckades till och med klura ut en riktigt klurig ekvation : * + * = *

Vi har lånat nya böcker på biblioteket, och vi har skrivit dagbok både om helgen och om Flygeldagen. Vi har jobbat med bokstaven M och fortsatt att titta på serien Bokstavslandet.

Vi har haft Julius mormor samt Amiras mamma på besök, och vi har också hunnit med att ha brandövning och en sångstund tillsammans med Gunder.

Under torsdag och fredag delar jag ut barnens läsläxor. Dessa är till nästa vecka, och jag kommer då att lyssna på barnen och dela ut den nya läsläxan ( röd grupp på torsdag och blå grupp på fredag ).

I rutan nedanför finns mer information om läsläxan och hur den fungerar :  

 

Vår läsläxa är läseboken ”Den magiska kulan”. ( Samma serie som den arbetsbok vi jobbar med vid bokstavträningen  i klassrummet.)

Läsläxan kommer att gå till så att jag läser den långa versionen i klassrummet (bok C) för att eleverna ska få höra samma text. Sedan samtalar vi om texten och går igenom ev. svåra ord tillsammans.

Barnen får sedan hem ”sin” läsebok (bok A. B eller C ) som innehåller samma handling som det jag läst men då en förkortat version som är anpassad efter vart barnen befinner sig just nu i sin läsutveckling.


För att automatisera läsningen och så småningom få ett riktigt läsflyt behöver texten läsas många gånger både i skolan och hemma. För de barn som ännu inte riktigt kommit igång med läsningen får ni föräldrar läsa högt för hemma under läxläsningen och barnet följer med i texten med fingret och så småningom läsa tillsammans med er.

Att lästräna en kort stund flera dagar i veckan är bättre än bara en längre stund i veckan. Därför rekommenderar jag att man lästränar ca 10 minuter tre till fyra dagar i veckan.

Läseboken skickas hem varje torsdag / fredag och ska vara tillbaka i skolan varje torsdag / fredag eftersom barnen då ska läsa för mig och vi dessutom kommer att jobba vidare med innehållet.

Jag vill att barnen förvarar boken i den mappen så böckerna hålls i fint skick.

Tack för hjälpen och hör av er om ni undrar något över läsläxan!

 
Inför vecka 40

* Måndag - studiedag, dvs ledigt för eleverna. Fritids är öppet som vanligt.

* Torsdag - IDROTT. Röd grupp - läsläxan med tillbaka till skolan

* Fredag - Blå grupp - läsläxan med tillbaka till skolan

Ha en riktigt skön helg ! önskar Cina
 
 

 

 

 

 



 



 



 



 

 



 



 



 



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar