fredag 10 oktober 2014

Veckobrev vecka 41

Hej !

Som vanligt så har skolveckan flugit fram i en rasande fart. Jag var tvungen att åka och hämta min magsjuke son, så onsdag eftermiddag och torsdag fick Ebba ha hand om klassen. Ebba jobbar ju i vanliga fall på Flygelns fritids på fredagar, så både hon och barnen känner varandra.

Under veckan har vi jobbat med :

* SVENSKA - Vi har jobbat med bokstaven R, och så har vi läst nästa veckas avsnitt ur Den magiska kulan. Denna gång dyker den magiska kulan upp, och barnen fick klura och fundera över vad en magisk kula kan ha för krafter. Sedan skrev alla om sina funderingar, t ex  Jag tror att den magiska kulan kan ...

- trolla så att man försvinner.
- att människor somnar
- man kan se in i framtiden
- att man kan bli ett djur
- man får som man vill,man kan flyga eller försvinna
- att man gör det man vill
- att man försvinner
- att människor som är dumma blir snälla
- man blir magisk

Många bra gissningar - vi får se vad som händer med kulans hjälp när vi läser vidare i boken ...
Några har också hunnit skriva till sin bild " I Bergakungens sal ".

* MATTE - Vi har tränat på subtraktion. Det var lite klurigt först, men också kul tyckte barnen.

* TEMA - HÖST  Vi har lärt oss lite om några svampar (kantarell, trattkantarell , Karl Johan och Flugsvamp ) Vi har tittat på en film om flyttfåglar, och på fritids händer några fina höstträdsbilder.

* DATA - Halva gänget har varit uppe i datasalen. Där tränade vi på olika uppgifter kopplade till vpr bokstavsbok Den magiska kulan. Vi tränade också på att stänga av datorn på rätt sätt.

* HÄJ - halva gänget hade HÄJ tillsammans med Gunder och Kerima.

* BILD / SVENSKA - Vi lyssnade på den pampiga låten I Bergakungens sal. Sedan fick baren rita en bild som passade till musiken. Vi ska också skriva en liten text kopplat till den målade bilden.

En liten påminnelse om läxan :

* Den magiska kulan behöver vara i skolan dagen då vi ska läsa upp läsläxan för läskompisen / mig ( dvs röd grupp torsdag och blå grupp fredag ). Det enklaste är ifall man alltid låter boken ligga kvar i mappen, i skolväskan hela tiden. På så sätt finns den alltid till hands.

* Det är alltid bra att titta på läxfliken. Där står det lite mer om läxan.

* Vid problemlösning - uppmana era barn att visa / förklara HUR de har kommit fram till sin lösning ( dvs inte bara själva svaret ), t ex genom att skriva det med mattespråket, rita osv. Tanken är att vi sedan kan jämföra olika lösningar, och lära oss fler knep på hur man kan tänka och lösa olika uppgifter.


Fritids informerar: Den här veckan har det varit riktigt höstväder. Då blev vi lite sugna på att pyssla med vattenfärger. Barnen har plockat löv och gjort jätte fina höstträd. Man kan se några som hänger i korridoren. Vi fortsätter med detta tills alla barn fått chansen om de vill. Barnen har även tillverkat ansiktsmasker utav gips. Även detta fortsätter tills alla som vill, fått chansen.

Vi vill påminna er om att lämna in höstlovslappen. Det går även bra att maila oss:
gunder.engstrom@uppsalaskolor.net
kerima.can.isaksson@uppsalaskolor.net

Ha en riktigt trevlig helg !

Önskar Cina     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar