Vi har jobbat med att författa egna faktatexter med hjälp av stödord. Denna gång handlade det om djur på savannen, elefant och giraff.
Vi har fortsatt med forntiden och kom i dagarna fram till järnåldern. Vi använde SO-boken "Puls" för att hitta information och svara på frågor om "den nya metallen", "klimat", "runor" och "handelsresor" etc. Vi har sett filmer och diskuterat likheter och skillnader mellan de tidigare tidsperioderna.
Vi har också passat på att prova en ny lek från grannklassen 3B, "Kedjan". En rolig lek med trettio lappar med olika uppmaningar som kräver mycket samarbete och koncentration! Det gäller att vara både tydlig och uppmärksam...
Hälsovecka med några nya och några välkända inslag. "Röris", dans och spökvandring står på schemat!
Tina hälsar att det kommer vara utomhuslektion på idrotten på fredagen. Inget ombyte, men väl oömma kläder är bra!
Läsläxa v. 13
Läs kapitel 6, ”Kaxiga Kitty” i Släpp taget Jonte! både tyst själv och högt för någon hemma.
Svara på
dessa frågor i din läxbok:
- Varför hejar gubbarna på läktaren på Azzah?
- Vad sa Kitty för att retas med Jonte?
- Vad menar Aidah när hon säger att Kitty är ute på hal is?
- Varför tror du Jonte tänker att han är en clown?
Förklara
vad dessa ord betyder:
”samförstånd”
”mirakel” ”sulky” ”speaker”
Övrigt
Jag kommer att skicka med Tinas anteckningar hem, från förra fredagens simträning på Fyrishov.
Lämna in blanketten om pälsdjursallergi inför klassindelning till åk. 4.
TREVLIG HELG!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar